Yogastijlen

Easy yoga

Easy yoga is een yoga stijl die veel overeenkomsten heeft met de bekendere vorm Hatha Yoga maar het tempo ligt lager. Het is een ideale les om te ademen, als je het rustig aan wilt doen of heerlijk wilt ontspannen.

Easy-Yoga is een lage instap-Yoga voor wie die minder spanning, meer ontspanning, minder stress en meer souplesse wil. Deze les bestaat voor het grootste deel uit de beoefening van vloeiende bewegingen naar eenvoudige statische lichaamshoudingen, ademhalingstechnieken en meditatie.

Omdat bij easy yoga de intensiteit laag is, is het een zeer geschikte les voor beginners, voor hen met bepaalde klachten en/of bewegingsbeperkingen, voor senioren of als je gewoon eens zin hebt in een wat meer rustige les.

 

 

Hatha yoga
Het woord ‘hatha’ verwijst naar de basistegenstelling in de levensenergie: enerzijds het ‘Ha’-aspect (de actieve pool van de levensenergie) en anderzijds het ‘Tha’- aspect (de receptieve pool van de levensenergie). ‘Hatha yoga’ betekent de eenwording van de actieve en de receptieve pool van de levensenergie. Als deze beide polen in balans zijn ontstaat de ideale tonus: evenwicht tussen spanning en ontspanning. In die toestand is de stroming van de levensenergie optimaal en dit heeft een directe uitwerking op lichaam en geest. In de lessen hatha yoga worden de lichaamshoudingen (asana’s) statisch uitgevoerd, en je neemt de tijd om de uitwerking ervan rustig waar te nemen.
Flow yoga

Flow Yoga is een dynamische vorm van yoga. De les wordt rustig opgebouwd naar een dynamische flow waarin de verschillende houdingen vloeiend in elkaar overgaan en de ademhaling centraal staat. Door de focus op je ademhaling creëer je ruimte en ontspanning in je lichaam en geest. Flow Yoga geeft sterke, lenige en soepele spieren, bevordert de concentratie, de ontspanning en een diepe ademhaling. Je voelt je beter en krijgt meer energie!

 

 

Personal yoga

Heb je klachten of beperkingen die deelname aan een groepsles bemoeilijken? Ben je onzeker over je niveau of heb je geen tijd voor een groepsles? Als je kiest voor personal yoga krijg je een individuele yogales, afgestemd op jouw wensen en behoeftes. Je krijgt van een goed opgeleide docent tips en adviezen die passen bij jouw mogelijkheden en belangstelling. Er worden houdingen en technieken uit zowel de klassieke hatha yoga als yin yoga toegepast, en we werken o.a. met mindfulnessoefeningen en oefeningen uit de methode Van Dixhoorn (adem- en ontspanningstherapie). Er zijn allerlei mogelijkheden, informeer er gerust naar!

Seniorenyoga
In beweging blijven is voor iedereen belangrijk, en dat geldt zeker ook als je een dagje ouder bent. Er kunnen klachten ontstaan als stijfheid in de gewrichten, hoge bloeddruk en krachtsverlies, en dan is het extra belangrijk om fit te blijven! Seniorenyoga is een vorm van yoga die is afgestemd op de wensen en mogelijkheden van de oudere deelnemer. In deze veilige vorm van lichaamsbeweging zijn de lessen gericht op versoepeling van het lichaam en verbetering van de algehele conditie. Door de combinatie van beweging, concentratie, adem en het met aandacht uitvoeren van de oefening verbetert de doorbloeding en de beweeglijkheid en dat kan helpen fysieke klachten te verhelpen. Ook neemt door het beoefenen van yoga de fysieke balans toe, waardoor de kans op vallen -en het risico op botbreuken- vermindert. Andere effecten van het beoefenen van yoga zijn een toename van energie, het beter om kunnen gaan met stress en leren weer met plezier te bewegen! De lessen zijn geschikt voor iedereen vanaf ongeveer 50 jaar, maar ook als je merkt dat de reguliere groepen voor jou te intensief zijn, dan is deze les misschien iets voor jou.
Yin yoga
Yin yoga is een meditatieve yogavorm die ruimte in het lichaam geeft in de breedste zin van het woord. In tegenstelling tot andere yogavormen, zijn bij Yin Yoga de spieren geheel ontspannen. De houdingen worden passief uitgevoerd en lang aangehouden (minimaal 2-5 min) waardoor spierspanning losgelaten kan worden en je een beter besef krijgt van weerstand en spanning in het lichaam. Het werkt zeer verruimend en versoepelend voor de wervelkolom, heupgewrichten, het bekken en de onderrug. Doordat je lang in een houding blijft word je uitgenodigd je mentale en emotionele weerstand te observeren en los te laten. Dit is niet altijd even makkelijk en je zult leren dat als je in het moment blijft, je meer en meer kan ontspannen in de houding. Wat je leert in de les, pas je toe in het dagelijks leven.
Yin yoga/restoratieve yoga
Een les waarin technieken en inzichten uit de yin yoga worden gecombineerd met die uit de ‘restorative yoga’.  In deze les worden de houdingen lang aangehouden. Deze les is bij uitstek geschikt als je beschikt over weinig energie, herstellende bent van ziekte of een operatie, of herstelt van een burn-out. De focus ligt op lichamelijk en geestelijk herstel en wederopbouw.  De toepassing van zogenaamde ‘props’ (bolsters, dekens, kussens) maakt dat je gemakkelijker kunt meegeven met de zwaartekracht en diep kunt ontspannen.
YinYang
Deze les is een combinatie van de meer dynamische en krachtige elementen uit hatha yoga en de rustige, verstillende yinyoga. We beginnen actief, om de spanningen van de dag te laten oplossen, en we nemen daarna lang de tijd om te verstillen. Deze weldadige les garandeert totale ontspanning voor lichaam en geest!
Yoga nidra

Yoga nidra is een methode om complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning te bereiken. Tijdens de uitoefening van Yoga nidra lijkt het alsof je slaapt, maar het bewustzijn functioneert op een dieper niveau. Daarom wordt naar Yoga nidra ook wel verwezen als een ‘psychische slaap’ of een ‘diepe ontspanning van innerlijk bewustzijn’. Om compleet te kunnen ontspannen, moeten de innerlijke spanning, emoties en gedachten worden losgelaten. Deze complete vorm van ontspanning kan bereikt worden met Yoga nidra.

Cursus zwangerschapsyoga – Saswitha

Bij zwangerschapsyoga worden de asana’s, lichaamsoefeningen, aangepast aan de mogelijkheden van het zwangere lichaam. De beleving van de zwangerschap staat centraal en via de beleving wordt de bevalling benaderd.

Yoga biedt de mogelijkheid de verbinding te ervaren tussen lichaam, adem en bewustzijn. De asana’s leiden naar rust en verstilling, zodat je bewust de zwangerschap kunt beleven van moment tot moment. Aan bod komen de thema’s adem en ontspanning, adem en concentratie en adem en kracht.

Binnen de thema’s komen aan de orde:

  • staande, zittende en liggende asana’s
  • ontspanningshoudingen,
  • aandachtsoefeningen
  • ademoefeningen om de weeën op te vangen
  • het ervaren van de adem (buikadem, lage buikadem, adem in het bekken, lage flankadem, hoge flankadem, ruime borstadem, stille hoge keeladem, volledige adem)
  • baarhoudingen
  • perstechnieken
  • massage en drukpunten.

De cursus wordt afgesloten met een partnerles. In deze partnerles worden er gezamenlijk oefeningen gedaan, wat kan de partner doen tijdens de zwangerschap en tijdens de bevalling, massage. Je hoeft niet eerder aan yoga te hebben gedaan om me te kunnen doen aan deze cursus. De eerstvolgende tienweekse cursus start op maandagochtend 23 oktober.

Het is mogelijk om -mits je daarvoor verzekerd bent- van je zorgverzekeraar een bijdrage in de kosten voor deze lessen te ontvangen. Informeer bij je zorgverzekeraar naar de mogelijkheden!

 

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogste van het laatste nieuws van de Aandachtsmederij.

Je hebt je succesvol aangemeld!