Yoga

Wat is yoga

 

Het woord ‘yoga’ is afgeleid van het Sanskriet woord ‘yuk’ en betekent samenbrengen of verenigen: het doen van yoga is erop gericht alle lagen van ons menszijn – fysiek, emotioneel, energetisch, mentaal en spiritueel – met elkaar te verenigen. In yoga wordt uitgegaan van een onlosmakelijke verbondenheid en constante wisselwerking tussen al deze lagen van zijn. Zo geeft bijvoorbeeld iedere ervaring of gedachte een reactie in je lichaam en je emoties, en werkt iedere emotie door in je gedachten en je lichaam.

Je kunt yoga niet fout doen. Als iemand zeg ‘niet goed te zijn in yoga’, bedoelen ze daarmee vaak niet lenig te zijn of snel afgeleid. Maar dat is juist een teken dat het goed voor je zou zijn om yoga te doen! Iedereen heeft beperkingen, ook al zijn die niet altijd zichtbaar aan de buitenkant. En yoga beoefen je binnen je eigen mogelijkheden, met respect voor je eigen grenzen. Feitelijk is het zo, dat iedereen die ademt yoga kan beoefenen.

 

Aandacht smeden

De yoga van De Aandachtsmederij kun je omschrijven als ‘mindful yoga’: het is een zachte en aandachtige vorm van yoga, waarbij het er meer om gaat dat je voelt wat er gebeurt, dan dat je allerlei ingewikkelde houdingen kunt aannemen. Door deze benadering word je gestimuleerd om je aandacht te verleggen van de buiten- naar de binnenwereld en leer je om je lichaam (weer) te voelen. Door aandacht te smeden voor je binnenwereld ontstaat een ruimer begrip voor wie je bent, wat je bent, en waar je bent. Dit begrip kan je helpen met het loslaten van weerstand en doorbreken van zowel fysieke als mentale en emotionele patronen.

 

Soepel en sterk

Naast deze uitbreiding van zelfbewustzijn kan yoga je helpen om je soepel en sterk te voelen in je eigen lijf, of je nu 20 bent of 80, met allerlei klachten of juist met weinig beperkingen. Vooral als je last hebt van spanningen of stress kan yoga je helpen met zachtheid te ontspannen en je balans weer te vinden. De meeste beoefenaars van yoga ervaren veel positieve effecten, zoals vermindering van stress, meer spierkracht en toename van flexibiliteit van spieren en gewrichten. Ook kun je merken dat je weerstand verbetert, je uithoudingsvermogen groter wordt en je een betere balans en concentratie krijgt.

We bieden lessen aan in diverse yogastijlen, met voor elk wat wils. Bovendien bieden we ook andere lessen aan die goed aansluiten bij yoga en zijn er mogelijkheden voor het volgen van diverse cursussen. Kijk in de lesrooster of bij de specials wanneer de les van je keuze plaatsvindt.

VRAGEN WAAR JE VAST ANTWOORD OP WIL!

Waarom zou ik yoga doen?

Door yoga te doen word je soepeler, verbetert je conditie en voel je je vitaler. Je hoeft de oefeningen niet perfect uit te voeren of je best te doen in een voor jou onmogelijke houding te komen. Want uiteindelijk telt niet het eindresultaat maar de weg ernaar toe. Dus luister goed naar jezelf. Heb geduld en wees je bewust van je eigen kunnen.

Door yoga te doen geef je jezelf de mogelijk om jezelf beter te leren kennen. Je leert je lichamelijke en mentale grenzen (her)kennen en accepteren en misschien kun je ze na een tijdje wel verleggen. Als je je lichaam beter leert kennen, kun je er ook beter naar luisteren. Je kunt dan ook gemakkelijker in contact blijven met je zelf. Je kunt tijdens een les verschillende emoties ervaren zoals blijdschap, boosheid of verdriet. Laat je er niet door meeslepen maar observeer je emoties en blijf ademen!

Ik heb nog nooit yoga gedaan, kan ik dan wel meedoen?
Om aan onze lessen mee te kunnen doen is ervaring niet nodig. Onze lessen zijn geschikt voor iedereen, op elk niveau. Wil je advies over welke les of vorm van yoga het best bij jou zou passen, neem dan gerust contact op!
Ik heb fysieke klachten, kan ik dan wel meedoen?
Jazeker kan dat! Bijna iedereen heeft fysieke beperkingen, en bij de een zijn ze misschien wat groter en/of zichtbaarder dan bij de ander, maar in vrijwel alle gevallen is het mogelijk om aan de groepsles mee te doen. Wil je vooraf overleggen of advies over welke les het beste bij jou zou passen, neem dan gerust contact op!
Ik kan niet stil blijven zitten, is yoga dan wel geschikt voor mij?
Dan is yoga juist geschikt voor je! Eén van de positieve effecten van yoga is namelijk, dat je leert jezelf beter te ontspannen. Dat kan door fysieke inspanning of door concentratie-/meditatieoefeningen of het toepassen van ademhalingstechnieken.  De meeste mensen die yoga doen merken juist dat ze zich beter kunnen concentreren, meer gefocust zijn en minder snel afgeleid.

 

Wat zijn de positieve effecten van yoga?
De meeste beoefenaars van yoga ervaren veel positieve effecten, zoals:

  • vermindering van stress
  • meer spierkracht en toename van flexibiliteit van spieren en gewrichten
  • verbeterde weerstand en spijsvertering
  • groter uithoudingsvermogen
  • betere balans en concentratie
  • verlaging van de bloeddruk

Sommige van deze effecten zijn na je eerste les al merkbaar, sommige andere pas na een aantal weken of maanden.

Welke yoga is geschikt voor mij?
Lees eerst eens de beschrijvingen van alle yogavormen, misschien voel je dan al waar je blij van wordt. Kom je er niet uit, neem dan contact op! Bedenk wat je in yoga zoekt, of je blessures hebt of andere zaken die speciale aandacht vragen? Een ander idee is om gewoon maar eens de verschillende yogavormen (en docenten) uit te proberen. Dan voel/merk je vanzelf wat bij je past.
Hoe zit het met abonnementen en lessenkaarten?
Je kunt aan lessen deelnemen met een abonnement, een lessenkaart of door een losse les te kopen. Met een abonnement is de prijs per les het laagst en krijg je korting op (sommige) workshops en extra activiteiten. Als je iedere week één of meerdere lessen wilt volgen is dit de goedkoopste optie. Je bent met een abonnement vrij om deel te nemen aan iedere les, je hoeft dus niet iedere week naar dezelfde les te komen.

Datzelfde geldt ook als je een 10-lessenkaart aanschaft. Deze zijn 4 of 6 maanden geldig en bieden veel flexibiliteit als je niet iedere week kunt komen.

Hoe kan ik me inschrijven voor lessen?

Je kunt via ons online rooster inschrijven voor de les(sen) van je keuze.

Wat heb ik nodig voor de les?
Naar de les trek je prettig zittende kleding aan waarin je gemakkelijk kunt bewegen, en je neemt sokken en een vestje of iets dergelijks mee voor de eindontspanning, want dan koel je snel af. De les is op blote voeten.

In de studio is verder alles wat je nodig hebt aanwezig: matten, kussentjes, dekentjes etc. Als je het fijn vindt om je eigen mat mee te nemen is dat natuurlijk prima!

Hoe zit het met de betaling?
Je kunt via ons online rooster inschrijven voor een les naar keuze en voor de les betalen met Ideal.
Is de studio goed bereikbaar?
De studio is met zowel de auto, OV als fiets uitstekend bereikbaar. Voor de deur hebben we een aantal parkeerplaatsen waarvan je als bezoeker van De Aandachtsmederij gebruik kunt maken. De studio is gelegen op 10 minuten loopafstand van station Amersfoort CS in het sfeervolle Soesterkwartier.
Hoe groot zijn de groepen?
In onze lessen is plaats voor maximaal 12 deelnemers. Vaak zijn het er wat minder, maar het zijn er nooit meer. We houden van wat kleinere groepen omdat we op die manier iedereen aandacht kunnen geven!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogste van het laatste nieuws van de Aandachtsmederij.

Je hebt je succesvol aangemeld!